Blij(f) bewegen – yoga

YOUR ISSUES (LIVE) IN YOUR TISSUES

NIEUW vanaf 18 september 2020

een losse cursus van 10 lessen

We hebben allemaal regelmatig te maken met fysieke klachten. De oorsprong van deze klachten is divers; ze kunnen zijn ontstaan door een zittend beroep, weinig beweging, een verkeerde (aangeleerde) houding of stress. Veel van deze klachten zijn ‘bij ons’ gaan horen, zijn chronisch van aard en worden steeds opnieuw getriggerd.

Het vinden van dé oorzaak is niet eenvoudig, meestal is er sprake van een combinatie van factoren.

Wat kan helpen is dat je je bewust wordt van je lichamelijke sensaties en ze leert te herkennen en te accepteren. Daarnaast helpt het om enkele handvatten te hebben om op een simpele manier spanning los te laten en te ‘werken aan’ verlichting van de klachten.

We gaan bezig met het herstellen van een goede (werk-)houding, we zetten versterkende oefeningen voor de spieren in, gecombineerd met stretchen en compressie opzoeken om het bindweefsel te beïnvloeden en soepel te houden. Een veelzijdig arsenaal aan inzichten en oplossingen.

Deze cursus beslaat 10 lessen en is een samenwerking tussen:

* Petra Weel van Balanskompas, van origine Mensendieck therapeut en als (yoga) expertise de critical alignment methode en mindfulness / ACT

* Esther Gerringa van Tadelungt, die de nadruk legt op YIN – het bindweefsel (als sensorisch orgaan zeer belangrijk in de beleving van pijn), de doorstroming van energie (waarbij Do-In bewegingen gebruikt worden) en ontspanning (restorative yoga).

Door deze mooie combinatie aan kennis, beleving & invalshoeken leer je je lichaam beter kennen en zul je beter kunnen omgaan met fysieke klachten en pijn.

Ieder van ons geeft 5 lessen les, we hebben aan het einde 1 inhaalles ingepland.

Thema’s die aan de orde komen:

1. rug(pijn)

2. voeten, heupen & benen

3. schouders & bovenrug (computer-bochel)

4. hoofd(zaken) – hoofdpijnklachten

5. de adem

Praktische informatie

Start: vrijdag 18 september 2020

(bij minimaal 5 deelnemers)

volgende data:

25 september

2, 9, 16, 23 & 30 oktober

6, 13 & 20 november
inhaalles bij missen van een les: 27 november

Tijdstip: van 17.30 – 18.45 uur

Locatie: MEER Groningen

Suikerlaan 3

www.meergroningen.nl

kosten: € 115,-

meld je aan via:

yoga@balanskompas.nl of info@tadelungt.nl

 

 

Yoga – Groningen

Dinsdagavond 19.00 – 20.00

  • Critical alignment; mobiliseren en uitlijnen van de wervelkolom

 

Vrijdagochtend 10.00 – 11.00

  • Medical Yoga;  yoga, mindfulness en Mensendieck

 

Kosten: 10 lessen € 100,-

Gratis proefles mogelijk; losse les € 12,50; studenten 10% korting

Instromen altijd mogelijk!!

Locatie: MEER – Suikerlaan 3, Groningen

Aanmelden kan via yoga@balanskompas.nl of bel 06-28138159

 

 

 

Medical yoga – Hogelandyoga 001

Instromen altijd mogelijk!!

wat: een mix van yoga, Mensendieck en mindfulness.Kleine groepjes van max. 8 personen.

wanneer: maandagavond: 19.30-2030

waar: Mernaweg 64  Wehe den Hoorn.

kosten: 115 euro/10 lessen, gratis proefles.

door wie: Petra Weel, oefentherapeut

info: 06-28138159

Medical yoga
is een vorm van yoga die geschikt is voor mensen die spier- en of gewrichtsklachten hebben,   geopereerd zijn aan het bewegingsapparaat of in het verleden klachten hebben gehad.
Tevens is het geschikt ter preventie van klachten en/of blessures.
Door middel van oefeningen wordt men zich bewust van waar de beweging plaatsvindt, welke spieren er gebruikt worden, de invloed van de ademhaling en de eigen grens in het bewegen.
De les is geschikt voor alle niveaus en vormt een prima basis voor andere sporten.

 

Mannenyoga
is een vorm van yoga waarbij gewerkt wordt aan de beweeglijkheid van gewrichten en het verlengen van spieren. Yoga en mannen zijn op zich geen nieuwe combinatie: 2.200 jaar lang werd deze hindoeïstische leer uitsluitend door mannen beoefend. Het is een uitdagende oefenvorm, waarbij omgekeerde houdingen als handstand zeker aan bod komen. Houdinggevende spieren worden versterkt.
Deze yogavorm is goed bruikbaar tijdens andere sporten zoals hardlopen, fitness en fietsen.

 

Businessyoga
Het wordt de corporate wereld inmiddels duidelijk dat het onderhouden van de geest net zo belangrijk is als onderhoud van het lichaam. Ontspanning en meditatie worden langzaamaan omarmd.
Dat er steeds meer wetenschappelijk bewijs komt voor de geestelijke effecten van yoga, trekt nuchtere, zakelijke mensen mogelijk over de streep. Een aan Harvard verbonden onderzoeker, Sara Lazar, concludeerde op basis van MRI-onderzoek dat na meditatie in de hippocampus en amygdala veranderingen te zien waren die kunnen verklaren waarom yogi minder last hadden van bijvoorbeeld stress, depressie en angst en zich beter konden focussen. (Sara Lazar TEDx)

 

Yoga bij KANS (klachten van arm, nek en schouder) en lage rugklachten.
Deze (chronische) klachten komen voor bij gebruik van computer, laptop,  i-pad of smartphone.
Er is vaak sprake van een combinatie van stress en een verkeerde houding.
Chronische stress heeft niet alleen invloed op de psyche maar ook op de lichaamshouding en –beweging. Het lichaam gaat compenseren, de circulatie verminderd en er ontstaan klachten.
Bij deze actieve yogavorm behandelt  men zelf de klachten. Het blijkt dat actief oefenen heel
mindfull is.
Uitgangspunt is “critical alignment”; het zoveel mogelijk terugbrengen van de wervelkolom
naar de oorspronkelijke stand en beweeglijkheid, dit met behulp van eenvoudige hulpmiddelen.
Ervaring leert dat de gehele wervelkolom het uitgangspunt is en niet lokaal in de pols, schouder, nek of lage rug zit.